Privatisering leidt nu al tot stipheidsacties
Staking onverantwoord?
Naar aanleiding van de nakende goedkeuring door de Vlaamse regering van het uitbatingscontract van de Internationale Luchthavens Oostende-Brugge en Antwerpen door EGIS-AVIA hebben de overheidsvakbonden (VSOA, ACOD en FCSOD) hun ongerustheid geuit i.v.m. het contractueel en statutair personeel.
Blijkbaar bevat het akkoord enkele clausules met zinnen en/of zinswendingen inzake voorwaarden en looptijden van arbeidsovereenkomst, die onduidelijk of interpreteerbaar zijn.
Na een personeelsvergadering met de vakbonden werd in Antwerpen beslist een stakingsaanzegging in te dienen en werden de Vlaamse parlementairen aangeschreven om het uitbatingscontract alsnog te laten opbergen door de Vlaamse regering.
Op 17 juni 2013 werd een gelijkaardige personeelsbijeenkomst gehouden te Oostende.
Zonder zich te willen mengen in personeelsaangelegenheden of arbeidsovereenkomsten op de luchthaven Oostende-Brugge, houdt REPLO vzw eraan zijn ongerustheid te uiten over de mogelijke gevolgen van een dergelijk drastisch standpunt vanwege de syndicaten.
Nu het uitbatingsdossier na meer dan 6 jaar ingewikkelde en tergend lange onderhandelingen in de eindfase zit, zou plots alles op de helling geplaatst worden.
Na eerst een mislukte uitbatingstoekenning aan BIAC, een jarenlange studieperiode naar een alternatief en 6 jaar procedure voor de LOM/LEM structuur zou men terug naar af willen gaan. Zodoende zouden meer dan 10 jaar gewoon verloren gaan.
Ondertussen is elkeen bekend dat gedurende de jongste 10 jaar de activiteiten en bijgevolg de tewerkstelling op Oostende-Brugge sterk achteruitgegaan zijn.
Indien men opnieuw naar een efficiënte beheerstructuur moet op zoek gaan, zijn we weer voor onbepaalde tijd vertrokken met immobilisme. Voor de verkiezingen in 2014 moeten geen beslissingen verwacht worden. Ondertussen kunnen concurrerende luchthavens verder het kliënteel van Oostende-Brugge afsnoepen en blijft iedereen met een lege doos.
Verdere afbouw van de activiteiten zou de afbouw betekenen van het beheer van de luchthaven met zonder enige twijfel banenverlies als gevolg.
REPLO vzw is van oordeel dat een staking en daardoor het eventueel afhaken van EGIS om de luchthaven te runnen een nefaste invloed heeft op de toekomst van de luchthaven. Zoals de toestand nu is kan er enkel maar verbetering komen door de overname.
Wees ervan bewust dat nieuw onderhandelingen hoogstwaarschijnlijk leiden tot een verdere achteruitgang. Uiteindelijk zal dit resulteren in banen verlies. Is dat de bedoeling?
Als er door overname nieuwe activiteiten worden aangetrokken, zal er meer personeel nodig zijn.
Beschouw dit als een bewijs van werkzekerheid. Of verkies je dat de luchthaven verdwijnt met als gevolg geen werk meer voor je?
Het gebruik van het “stakingswapen” is een ultiem middel als alle andere methodes uitgeput zijn.
Het “platleggen” van de luchthaven treft in de eerste plaats niet de overheid, maar wel de passagiers en de klanten van de luchthaven, die geen betrokken partij zijn in het conflict.
REPLO vzw durft hopen dat uiteindelijk het gezond verstand zal zegevieren en dat prioriteit zal gegeven worden aan ernstige en serene onderhandeling.